„Netrapte se!“ (3. neděle v mezidobí, 26. 1. 2025)

26.01.2025

Texty:

  • Neh 8, 1-3. 5-6. 8-10
  • 1 Kor 12, 12-31a
  • L 4, 14-21


Modlitby:

1/ Dobrý Bože, prosíme za mír ve světě, na Ukrajině i v Rusku, modlíme se za ukončení konfliktu v Gaze. Děkujeme za propuštěná rukojmí a prosíme za další nespravedlivě vězněné, aby se i oni mohli vrátit ke svým rodinám. Tobě odevzdáváme všechny trpící, zasažené válkou a humanitární krizí na Blízkém východě. Smiluj se, Hospodine!


2/ Modleme se za Církev Kristovu, rozdělenou do mnoha konfesí. Skončil Týden modliteb za jednotu křesťanů, nekončí naše zodpovědnost za předávání evangelia – dobré zprávy o Kristově vítězství nad hříchem a smrtí a nabídce života v pokoji a radosti. Víme, že tuto zvěst můžeme předávat jen společně jako sestry a bratři, dcery a synové Boha Otce. Proto prosme, abychom nerezignovali na své poslání a nepůsobili pohoršení svými nesváry, odlišnými postoji a nepřátelstvím. Modleme se, abychom byli jednotní ve svém vyznávání i učení a přijímali druhé v lásce. Přijď Duchu svatý a obnov svou církev!


3/ Modleme se za Církev československou husitskou, která je naším duchovním domovem a hledá způsob své služby v tomto světě. Modleme se za ty, kdo v ní slouží slovem i svátostmi i za všechny sestry a bratry. Vyznáváme před tebou, dobrý Pane, svou malou víru i obětavost, litujeme příležitostí, které jsme promarnili, když jsme svým blízkým nedávali dobrý příklad. Poloprázdné kostely a modlitebny svědčí proti nám. Přesto s námi máš slitování a otevíráš nás nové naději. Děkujeme za všechny svědky evangelia, které posíláš, aby ses dotýkal srdcí a myslí lidí unavených službou, zklamaných lidskou přetvářkou a lhostejností. Prosme o duchovní probuzení v našich sborech, o příchod tvého Ducha, nové Letnice. Chceme být živým společenstvím, v němž budou lidé nacházet pramen života. Smiluj se, Pane Ježíši Kriste!


4/ Modleme se za naše židovské bratry a sestry, s nimiž si 27. ledna připomínáme osvobození koncentračního tábora v Osvětimi v r. 1945 i veškeré hrůzné činy spáchané na židovském obyvatelstvu během 2. světové války. Prosme za to, aby ideologie popírající lidskou důstojnost a jedinečnost každého člověka neovládly mysl i srdce lidí a nevedly k tragickým následkům. Modleme se za Izrael, o jehož vymazání z mapy Blízkého východu usilují jeho nepřátelé i po osmi desetiletích od konce 2. světové války. Prosme o pokoj pro Jeruzalém a Izrael. Smiluj se, Hospodine!


5/ Modleme se za nemocné z našich rodin i z farnosti, mysleme na starší sestry a bratry, kteří se už nemohou účastnit bohoslužeb. Požehnej je, Pane, v jejich stáří, ať cítí tvou blízkost i naši podporu. Smiluj se, Hospodine!


Sestry a bratři!

Od útoku Hamásu na Izrael 7. října 2023 se nepřestáváme modlit za ukončení války na Blízkém východě. V uplynulém týdnu jsme se dočkali alespoň dílčího úspěchu, když se na svobodu dostaly čtyři ženy zadržované palestinskou teroristickou organizací. Šlo už o druhou výměnu rukojmí za palestinské vězně, přesto stále další nevinní lidé zůstávají v zajetí a jejich osud je nejistý.

Stejně tak je nepředvídatelný vývoj války na Ukrajině, za jejíž ukončení se také vytrvale modlíme. V modlitbách myslíme na své blízké, na nemocné a trpící. Pamatujeme rovněž na církev, která očividně, řečeno slovy bývalého prezidenta Havla, nevzkvétá. Když si pro sebe provedeme pracovní bilanci pozitivních a spíše negativních událostí, o nichž víme ze svého okolí nebo i díky médiím, může nám připadat, že jsme jakousi hříčkou osudových událostí, které stejně smíme ovlivnit jen velmi málo. Ano, dokonce i mezi členy církve se najdou lidé, kteří pochybují o významu modlitby a zlehčují ji!

Ukazuje se, že není samozřejmé a snadné přijmout myšlenku, že Bůh, k němuž se obracíme, není bůh filozofů ani deus ex machina řeckých tragédií, ani automat na splnění lidských přání, ale Bůh Abrahamův, Izákův a Jákobův, který sice nechává procházet svůj lid různými událostmi a vystavuje ho zkouškám, ale nikdy ho neopustí. Naopak, vždy nabízí východisko, které je ale potřeba v pokoře a s vědomím vlastní zodpovědnosti hledat.

Bratr biskup Juraj Dovala ve své promluvě k výročí vzniku naší církve 11. ledna povzbuzoval k míru, pokoji a radosti a vyjádřil naději, že to je cesta k lepší budoucnosti církve i k tomu, že se v ní lidé budou cítit dobře a najdou v ní domov. Ne škarohlídství, pesimismus, ale radostnost se zdá být příslibem a cestou. Radost jako ovoce Ducha svatého, jako znamení života s Bohem.

Babylónské zajetí bylo pro lid Izraele velikou zkouškou víry. Jeho synové a dcery byli zavlečeni daleko od své vlasti, a navíc obklopeni jinak věřícími lidmi. Museli bojovat nejen o přežití, ale i o svou duchovní identitu. Bůh je neopustil a oni po letech strádání ve vyhnanství mohli znovu zažít, že radost z Hospodina je jejich silou. Když se po návratu z vyhnanství lid poprvé shromažďuje ke slavení bohoslužby slova, předčítá Ezdráš knihu Zákona. Nevíme, o které části šlo, že byli lidé tak dojati. Snad se četlo o soudech a trestech nebo zaslechli radostnou zvěst o Boží lásce otevírající cestu z egyptského otroctví do zaslíbené země. Minuly dny postu a trápení, starostí a bojů. Bůh odpustil hříchy nevěrným a se svým lidem dále počítá. Je důvod se radovat a o radost se podělit. "Dnešní den je zajisté svatý našemu Pánu. Netrapte se! Radost z Hospodina bude vaší záštitou." (Neh 8, 10)

Úryvek z Lukášova evangelia dnes připomíná zahájení veřejné činnosti Pána Ježíše v nazaretské synagoze, kde vyrostl. V sobotu přichází do židovské modlitebny, aby slavil den Hospodinův. Ze svitku proroka Izaiáše vyhledá místo, které potřebuje, a za všeobecného úžasu přítomných zvěstuje shromážděným Izraelitům, že se "dnes splnilo Písmo, které právě slyšeli". (Iz Lk 4, 21) Nastává léto Hospodinovy milosti. V roce odpočinutí, slaveném každý padesátý rok, byli zadlužení zprošťováni svých dluhů a zotročení propouštěni na svobodu. Otevírala se před nimi nová budoucnost.

Tvrzení, že se dnes naplnilo toto slovo, je víc než jen časový údaj. Ježíš ohlašuje příchod očekávaného Božího království. V tomto svém programovém prohlášení dává najevo, že jako Bohem pomazaný Mesiáš přišel zvěstovat spásu chudým, slabým a vyobcovaným ze společnosti. Spása se nejen přiblížila, ale je již přítomná. To je velký důvod k radosti.

Církev žije toto dnes. Ježíšovo prohlášení je výzvou pro učedníky všech časů a míst, zavazuje ke službě potřebným, chudým nejen materiálně, ale i hodnotově, k otevírání zraku i sluchu hledajícím duchovní domov, toužícím po jiném způsobu života, který dává smysl, přináší radost a má naději.


Proto, když dnes uslyšíte jeho hlas, nezatvrzujte svá srdce. Amen.


© 2024 | NO CČSH Tábor | Foto: Hana Fleischmannová
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky
Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.